Tuesday, January 25, 2011

Selamat Datang Ke Laman Blog Tempe Sekinchan

Selamat datang ke laman blog tempe sekinchan.Saya akan membawa para pengunjung laman blog ini mengenai Tempe ( Fermented Soy Bean)  dan kebaikannya. Di samping itu, para pengunjung juga boleh mendapatkan maklumat kepada mereka yang berminat untuk membuat tempahan.

What is Tempe?
 Tempe adalah makanan yang dibuat dari proses penapaian/pengulatan terhadap biji soya atau beberapa bahan lain yang menggunakan beberapa jenis kapang Rhizopus, seperti Rhizopus oligosporus, Rh. oryzae, Rh. stolonifer (kapang roti), atau Rh. arrhizus. Pernyediaan penapaian/pengulatan ini secara umumnya dibuat menggunakan "ragi tempe".

How To Make Tempe?
Proses pembuatan tempe meliputi perebusan (steaming), penapaian/pengulatan ( fermentation), pembungkusan (packing). Proses ini kebiasaannya mengambil masa 3 hari untuk tempoh matang tempe dan 3 hari seterusnya untuk tempoh luput jika dibiarkan pada suhu bilik (berdasarkan kebiasaan bukan secara saintifik)

Benefits of Tempe?
Kebaikan tempe seringkali menarik perhatian bagi pihak yang mengamalkannya. Terdapat sumber-sumber yang mengatakan amalan pemakanan tempe boleh mencantikkan kulit dan juga menggantikan sel-sel kulit mati (Berita Harian). Namun begitu, kajian secara mendalam perlu diadakan untuk mengetahui lagi kebaikan-kebaikan berkenaan tempe.

Foods Preparation?
Wayahani, penyediaan tempe dalam masakan seringkali wujud dimana-mana sahaja. Penyediaan tempe begitu subjektif kerana setiap masyrakat mempunyai pelbagai cara. Namun begitu, ia boleh dimakan setelah proses penapaian selesai berlaku. Pelbagai kaum di Malaysia terutamanya Melayu, gemar menggoreng tempe bersama kunyit dan sedikit garam kerana kelemakkan dan keenakan tempe tersebut. Tidak lupa juga sewaktu perayaan, ianya dimasak dalam penyediaan Lodeh.

Products:
Tempe  Sekinchan membekalkan Tempe Mentah ( Fremented Soy Bean) dan Kerepek Tempe (Soy Bean Chips/ Tempe Cracker) secara pukal dan juga berdasarkan tempahan. Sebarang tempahan, boleh dilakukan dengan menghubungi saudara Hairul Ashid Paat di talian 017-6676857

No comments:

Post a Comment